Min graviditeten..

Jag var 19 år (bli 20 i året) när jag blev med barn, har just sluta på tredjeåret på gymnasiet, skulle börja fjärde..
Föddes Benjamin när jag var 20 år (bli 21 i året)..

-------


Vi har självklart pratat om barn, vi tyckte det är så sött med barn efter vi har umgått så mycket med MariAnne Simon och Alva.. Men det påverka oss inte tänkte vi.. Jag hade skolan att tänka på och Tobias var arbetslös..

Men......


Min sommarlov har precis börjat, har slutat på tredjeåret.. Jag har åkte hem till mina föräldrar i Vänersborg, Tobias skulle kom några dagar efter.. Där skulle vi tillbringa midsommar med mina släkt från pappas sida på sommarstuga Bohus Malmön..

19 Juni 2002

Jag och mamma skulle åka in stan för att hämta Tobias på tåget, vi stod och väntat på buss, jag stod framför mamma och (magen syns redan) då frågade mamma mig om jag var gravid på skoj.. Nää, sade jag.. har ätit slavrig på sista månad nu, var extra sugen.. Hade också stressig med skolan och allt så man fixa mycket snabbmat, sade jag.. 
När vi var inne på stan så var jag hungrig så gick vi och beställt en kebabtallrik till mej.. Satt och åt upp allihopa som jag vore en krokodil..
En timme senare kom tåget och Tobias var hungrig så vi gick till Italia, en restaurang och han beställt pizza... Och...
jag blev faktiskt SUGEN! så jag beställde en pizza till mig själv!
Mamma tappat sina ögon, trodde inte jag skulle orka eftersom jag åt för en timme sedan...

Men damn, mamma hade fel! Jag åt upp allihopa!!...
Mamma började ställa frågorna om min mens var försenad, om bröst är öm.. 
När mamma frågade om mensen då kom jag på att det var försenad!!!!... Har inte tänkt på att det har varit försenad.. Det är säker stress tänkte jag, hade faktiskt stress under de två månader innan lovet. Allt uppgifter måste vara klar, kompisarna tog studenter. Då var jag megasäker på att det var försenad och att bröst är öm, NOPE det hade jag inte..
Mamma satt där och fundera... och kolla på om Tobias la dit sin hand på min mage..
Men nope..

Kvällen när jag skulle gå o lägga mig, bad jag Tobias följa med o lägga sig också.. Tobias sade att han ska bara kolla på text TV, då började jag storgråta.. Mamma och Pappa tyckte att det inte stämma..
Jag blev jätteledsen att Tobias inte följa med mig o lägga oss...

20 juni 2002

Mamma var inne på stan för att handla inne på systembolaget inför midsommaren och baugetter till oss så vi kan äta innan vi åka till sommarstugan..
När hon var hemma igen så fick jag gravidtest.. Blev så förbannad på mamma, tyckte att hon är elak som köpte testen till mig när jag inte vänta barn!!... Jag kastat testen och gjorde mig klar inför resan..
En stund efter kände jag för att ta duscha så bad mamma mig att göra test för hennes skull, VISST VISST! tänkte jag... *suck*

Sagt och gjort... Hoppade in duschen.. En stund efter kom Tobias in för att kolla om allt är bra och kolla på testen. Han fick kolla och sade att jag inte är gravid... Där ser man! Tänkte jag...
Blev faktiskt arg på mamma... Men jag har en känsla att jag ska kolla på testen jag också...

- -

stod där..

Det känner en glurp i magen.. Är jag gravid?!
Sade det till Tobias, JAG ÄR GRAVID!... Tobias stod där och var helt tyst!...
Jag gick in min rum för att klä på mig sen till mamma o berätta om beskedet..
Det var jäkla svåraste jag har varit med om, att berätta för mamma att jag vänta barn även hon misstänkte det och var nästa säker på det... Vet inte hur jag ska börja..

Jag är gravid
Du ska bli mormor
Jag har någon i magen
Jag är med barn
det finns barn i magen

Jag tänkte, tänkte hur jag ska säga...
När mamma stod där så kom det bara från munnen, du hade rätt...
Tobias stod bredvid med big smile!

Det kände inte så mycket den dag jag fick veta.. Var rejält chockad..
Gick runt och tänkte, jag är gravid.. jag är gravid...
gravid... gravid.. gravid... gravid....
Chocken gick över några dagar, då var det underbar, vi båda var lyckliga och tänkte att vi ska ge våra kärlek, trygghet till våra barn.. Uppfostra och följa barnets utveckling... Vi var väldigt glada..
Att skapa en människa är fantastiskt!... Och det växer inne i magen, man känner spark, rörelse..
underbar...

Blev inskriven hos MVC, det var väldigt roligt att besöka MVC och kolla hur graviditeten går, kolla med barnets hjärtsljud..
Ultraljud, var underbar!! =) Man ligga på sängen och titta på TVskärm och se sin barn röra på sig..=) Man bli ju tårögad!... Längtan bli större och större..

 <--- Vecka 15

Under hela graviditeten mådde jag helt perfekt!... Var bara jäkla trött.. Min humör var typ bergodal banor.. Jisses... Blev ledsen för att Tobias lämna mig bara för att gå på toa... Några kvällarna bli jag så riktig förbannad o skrek så högt jag kan på Tobias bara för att han köpte fel godis.. Och en kväll gick Tobias för att köpa vingummi (godis) till mig.. När jag var hemma från kompisen o såg att Tobias har la dit vingummi i kylskåpen, blev vansinnigt på honom och skällde ut honom och säga dum sakerna till honom...
Jag gillar inte hårt kallt vingummi.. Tobias visste det men han tänkte inte på det efter han har lämna mjölk och andra mat in kylen så tänkte han vingummi också..

Min humör var jobbigaste under graviditeten... Sen var jag alldeles för svullen..
Men jag njöt av det bara...=)

Att känna först spark... det kom jag aldrig att glöm!... Jag var i vecka 22, åkte bil med MariAnne, hon har just skaffat sig körkort, jag småflinade hela tiden och tyckte det är ovan att se MariAnne kör bil.. När vi var på väg till Willys då kände jag något som tryck inne i magen.. Jag satt hel stilla och tittade på magen.. MariAnne frågade, VAD?!!!.....

Spark!!!! sade jag=D Efter först spark insåg jag att det var en fotbollspelare inne i magen... Massor spark.. Ibland gjorde det jävla ont!... Benjamin sparkat på revben hela tiden, det gjorde så att jag inte kunna sitta normal...

 <----- Vecka 27

Som ni flesta vet redan, var jag... ja kan man säger.. tacodrottning under graviditeten... Åt tacos varjedagar... utan att bli trött på... jisses!..
Jag var höggravid under julen så jag var hel galen i julmust´s skum också.. Köpte massor julmust bara för att jag kunna dricka skum...=D

Jag gick 21 kg upp under hela graviditeten, från 61 till 82...

 <--- Vecka 37 (två veckor kvar tills Benjamin kom ut)

Den dag, när Benjamin kom ut... det går inte att beskriva hur det är!.. Många har säger att det inte gå att beskriva.. Nu när jag har upplevt det kan jag förstår.. det GÅR INTE att beskriva hur det är!..
Det var riktig kämpigt att få Benjamin ut.. Sen när han var ute så var allt över! Inte enda ont eller värk!....
Jag fick typ blackout en stund efter när Benjamin var ute.. Allt var svart.....
Jag fick medvetande tillbaka ganska snabbt... Då såg jag att Benjamin låg på min mage...

Att ha min nyfödd son på magen, var det underbar! =)

Nu idag, är Benjamin snart 4 år.. En riktig härlig pojke som trostar ibland... =)
Det är han som ger mig att tänka om mitt liv och göra så att jag våga gå vidare i livet...
Han är min kraft!...

Om att jag vill ha flera barn?..
Jaaa!!! Men inte nu när jag är ensamstående... Det är verkligen en riktig tuff att vara ensamstående...
Sen vill jag också ha en jobb, det är ju alltid bra med det. Det var besvärlig ekonomi under mammaledighet men allt det var värd! =)

Ensamstående? - Jag gjorde slut med Tobias en år och 3 månader efter Benjamin har fött, det har varit dålig förhållande mellan oss och det har alltid varit.. Men jag var för blind och älskade honom så mycket..
STOPP!
Jag hoppas inte ni tycker illa om mig nu när jag skrev att vi var lycklig när vi fick veta att vi väntat barn och nu skriver jag att det har alltid varit dålig förhållande med Tobias.. Ja det är många saker som har hänt, det skriva jag inte här.. Men att sätta Benjamin det här i världen ångrar jag absolut inte!

Jag tänkte förut... Mamma misstänkte innan mig när jag var med barn, alltså känner hon mig mer än vad jag känner mig själv! =D

Oj vad jag skriver.. skriver... =) Hoppas ni orkar läsa alla jag skrev..=)
Kram på er folk som läser!

Mamma älskar dig, Benjamin!

Kommentarer
Postat av: melodie

känner igen en hel del. mysigt det :) men inte det där med tobis, tråkigt. men nu är det något löst :)

2006-10-12 @ 22:54:39
URL: http://melo.blogg.se
Postat av: Josannah

ooh, har hört en del, men alltid lika underbart att höra om graviditet /förlossning =)

Jag tycker INTE sämre om dig bara för det med Tobbe. Du är Pea och bra kvinna & mamma =)
Kraam härifrån

2006-10-13 @ 00:02:20
URL: http://www.thepearl.blogg.se
Postat av: sess

heej! tycker inte alls samre om dig bara for det som har hant en del i ert forhallende :) du ar en stark ensamstaende mamma, du kan klara bara om du vill och det gor du :) som att saga "ensamstaende ar stark" :) kramar!

2006-10-13 @ 00:51:00
URL: http://splendya.blogg.se
Postat av: BigB.

Woooow, häftigt att läsa och se utvecklingen av magen, skulle jag vilja vara med om jag med fast kanske inte att ha nån i magen skulle va svårt få ut den *fniss*
I helgen blir det bara lugnt, måste för jag e helt slut efter jobbandet i veckan. Fast på lördag skulle vi ut ett gäng och äta. Själv, vad ska lilla Ärtan göra?

2006-10-13 @ 07:08:13
URL: http://brantings.blogg.se
Postat av: Anna Y

fniss.fniss!*s*

2006-10-13 @ 07:25:32
Postat av: Jessie

åh vad roligt att du skrivit om graviditeten! känner igen några saker, ex, humöret.. jag kan bliiii ARG och ledsen också.. fniss :) Men man kan inte hjälpa och svårt att styra känslor, eller hur? ;) Vad mysigt med magbilderna! Tiden har gått fort, svårt förstå att Benji är snart 4 år! Jaa jag ska lägga in magbilderna snart, har inte haft tid bara :) Puss!

2006-10-13 @ 07:43:38
URL: http://nosstunk.blogg.se
Postat av: Jessie

åh vad roligt att du skrivit om graviditeten! känner igen några saker, ex, humöret.. jag kan bliiii ARG och ledsen också.. fniss :) Men man kan inte hjälpa och svårt att styra känslor, eller hur? ;) Vad mysigt med magbilderna! Tiden har gått fort, svårt förstå att Benji är snart 4 år! Jaa jag ska lägga in magbilderna snart, har inte haft tid bara :) Puss!

2006-10-13 @ 07:43:39
URL: http://nosstunk.blogg.se
Postat av: natty

jag orkade såklart läsa allihopa för det e ju roligt å läsa hur du upplevde och så! :) ensamstående är tufft det! kram!

2006-10-13 @ 09:04:36
URL: http://natty.blogg.se
Postat av: Pernilla

Mysigt mysigt :). Roligt att läsa måste jag säga :). Några och du har påverka mig mycket, nu vet jag vad jag vill. Jag väntar lite med barn men om det råkades att jag är gravid så är den JÄTTE VÄLKOMMEN :)..Ensamstående är verkligt tufft. Men du klarade det.. Du är stark vet du? Stolt över dig.
PUSS vännen..

2006-10-13 @ 10:21:11
URL: http://falk.blogg.se
Postat av: sara

Gumman, du har alltid varit stark när benjamin kom, du tänker på hans bästa och du sätter honom först på listan och det har du alltid gjort! Du ser ALLTID till att Benjamin har det bra. Du är en supermamma! Du är en stark mamma, vet du det?
Puss vännen!

2006-10-13 @ 12:11:17
URL: http://rakan.blogg.se
Postat av: jasmine

Kul att läste om din graviditet. men du är enkelt underbar mamma till Benjamin!! och Benjamin är helt underbar pojke och busig oxå:)

2006-10-13 @ 12:54:49
Postat av: Mallan

nää, det var inte långt skrivet! Har tidigare läst dina berättelser om benjamin hos hans egen hemsida- babys någonting. mysigt:) min mamma är ensamstående, hellre det än ett tråkigt förhållande! :)

2006-10-13 @ 16:15:24
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: @llis

pi kul att läsa om din graviditet. du är fin mamma åt benjamin. du är stark tjej. stå ut! kram!

2006-10-13 @ 20:52:20
URL: http://nogg.se/allis
Postat av: felicia

Mysig berättelse :-) Jag minns din mage på slutet ;-) snart får jag skriva om min andra förlossning, det e ofattbart! Puss

2006-10-14 @ 10:56:19
URL: http://flisan79.blogg.se
Postat av: sofie

Supermysigt o läsa om din gravidtetsberättelse, tröttnar aldrig på dom! lÄngtar själv efter få uppleva den där speciella känslan bara blivande mammor får uppleva..förlossningen och hela lyxpaketet. själv längtar jag till min :) *ler*
Mysig berättelse och jag är förvånad, förundrad o fascinerad att du klarat av allting att bli mamma, vara ung och allting! du är stark =)

kramar i massor/s

2006-10-15 @ 21:28:31
Postat av: Fia från tidaholm

hejhej

Är oxå ensamstående, jo det är toppen bra med pojkarna ! jag hade också strulig förhålllande med barnens papppa, när vi väntade det andra barnet så försökte vi göra allt bra igen men det gick inte.. papppan ville aldrig vara hemma och hade inget tid så det var jobbigt och jag fick göra slut för jag ville inte vara en olycklig mamma till två små barn. Så nu är det mycket bätttre, jag slipper tänka på pappan och jag har mig själv och barnen att tänka på, skönt :) men det var verkligen underbart på den tiden när vi väntade barnen och när dom var små bebisar =)men tråkigt att det inte fungerade bra mellan oss, man vill ju egentligen ha en hel familj med mamma pappa o barn men det går inte om man inte är två om det.. jag är barnledig i en hel vecka nu, men herre jisses två veckor för dig?? ojoj lång tid, men benjamin har säkert det roligt hos pappa. Kram på dig

2006-10-16 @ 08:34:07
URL: http://jzon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0