Bohus Malmön

24831-127
Bohus Malmön
-
Norberg´s sommarstuga

En gammal stenhuggarö samt nu blivit populär bland sommargästerna. Fina bad från klippor och sandstränder. Bohus-malmön ligger norr om inloppet till brofjorden och sydväst om inloppet till åbyfjorden utanför sotenäset. Om man tar en promenad upp till vattentornet på ön syns i väster smögen och kungshamn, i söder lysekil. Öns totala arean är 4,38 kvkm. Malmön "dök upp" efter inlandsisens återtåg för cirka 2000 år sedan. Huvudparten av bebyggelsen ligger på östra stranden av ön. Idag bebos ön av cirka 340 bofasta personer. På sommaren, (industrisemestern) sannolikt av mer än 2000 personer. Malmön är ett av de äldsta fiskelägena i bohuslän och anses ha uppkommit under den sillperiod, som inträffade under 1500-talets senare hälft. Ett tämligen säkert bevis på detta påstående har man i den norske biskopen jens nilssens bekanta visitationsberättelse från 1594. I samband med ett besök i sotenäs pastorat beskrev han malmöns belägenhet utanför åbyfjorden med tillägget: "paa den östre side ad malmöe haffuer verit it fiskeleye, der staar siöboer". Detta konstaterande gjorde han fem år efter sillperiodens slut, men sannolikt fanns det fast bosatta invånare på malmön även efter det att sillfisket upphört. Där fanns nämligen odlingsbar jord med sådan areal, att denna jämte fisket bör ha kunnat bereda ett antal strandsittare med familjer sin utkomst.


Våra stuga som ligger på Draget, längst nere av ön och har havets utsikt...

Igår var man där efter snart 2 år sedan sist.. Förlåt mig, vita huset
Pappa o mamma var hemma tidigare (skulle vara borta hela dag) pga mamma kom på att dom har tvätten igår så pappa frågade om jag o Benjamin vill följa med till sommarstugan, javisst!!
Vi åkte rätt tidigt på dagen och åkte med färjan dit, Benjamin tycker det var himla rolig att få kom ut från bilen och gå på färjan sen titta på vattnet när båten åka...
När vi kom fram till stugan så fanns farmor farfar där redan och fiket var på bordet, det var gott med fiket!
En stund åkte Farfar iväg för att hämta min guddotter, Elin.. Hennes mamma (min faster) var i nära området för att ska tolka så Elin fick vara med oss under tiden.. Massa lek, bus, sol, fik, mat..
Jag var så trött så jag fick ligga på solsängen en stund men brums så somnade jag och sov i direkt i solen en timme... =/
Sen ville lillebror att jag ska följa med honom på promenera så det gjorde jag, vi gick runt på sten och kollade runt... Det var så skönt... Som min lillebror skrev på sin msn, En dag på kusten, så försvinner det NÄSTA alla bekymmer.. Det kan jag verkligen håller med dig om det!!!

            


1: Jag å Benjamin på färjan till Bohus Malmön
2: Benjamin och min lillebror Dennis lekte/pratat
3: Benjamin o Dennis spelade fotboll
4: Min guddotter, Elin väntar på mat
5: Dennis med massor sten
6: Jag på bryggaren
7: En hus vid bryggare med stor kedje..
8: Dennis stoppa sin fot i vatten o kolla hur kallt det är
9: Visst syns det på honom att det är kallt i vattnet?=)
10: Jag högst på bergen, blåste mycket..
11: Så här blir jag glad när jag är där...=)
12: En trasig o gammal trä...

Tider gick så snabbt så var det dags att åka hem, hela väg hem var alla trötta och helt slut...
När vi kom fram så fick Benjamin ta en bad, åt kvällsmat och sen brums han i sängen..
Jag fick också sova rätt tidigt igår och är så pigg idag o mår bra så man får passa på att städa...

 
Så här röd blev jag efter igår...=) Lite föreberedd innan USA...;)
9 dagar kvar, härlig härlig!!... 

Jag skrev vita huset för sommarstugan, det är för att när jag var liten så tyckte jag att det var svårt att kom ihåg namnet, Bohus Malmön så brukade jag tecknar vita huset och ännu idag är jag fast vid det..=) Vita huset..=) Inte i Washington DC..=)

Nej nu får jag gå och städa vidare och ska försöka göra klar snart så att man få komma ut!!...

Vita huset, vi ses snart!!




Kommentarer
Postat av: Sofia

Jättemysig hus! :)

2006-05-07 @ 14:10:45
URL: http://www.blueberry.blogg.se
Postat av: mallan

jättemysig stuga ni har!
Speciellt så här års.
Jo, House of India är inte lika fint som Indiska, men de är äkta indiska saker, inte som Indiska som har bara pirat-grejor.
De har sängar, byrår, kistor, gardiner, kuddar, lite kläder och så bord. Mitt bord var ganska billigt jämfört med andra, priset var ungefär som på MIos- 2500 kr. Affären finns i en gata mittemot polishuset. :) Värt att besöka där!

2006-05-07 @ 14:43:08
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: jennifer

mysig stuga ni har..det e härligt att va ute närdet e såå fint väder =) Snart åker ni till USA....kommer att följa dagboken..d ska bli skoj att läsa;)

2006-05-07 @ 14:54:23
URL: http://jennipher.blogg.se
Postat av: mallan

självklart kommer jag att vara hemma i Vbg, skräcklan-strand är ett måste på¨somrar, finns ju ingen här i Örebro. Och så ska jag festa på fallens dagar, då ses vi kanske? :)

2006-05-08 @ 19:31:37
Postat av: jennifer

ja längtar tills jag får mina saker från nelly!! =)
du..får jag interjuva dig lite ang skolarbete? asså om barnens teckenspråk utveckling..du har ju benjamin..ehhe.. vi kan snacka på msn typ..säg bara en tid sompassar dig..så snackar vi? vore tacksam om du vill svara på 4-5 frågor;) allt väl? kram

2006-05-11 @ 16:25:11
URL: http://jennipher.blogg.se
Postat av: snkdupfov gnjmkrqhl

lrqe efomgl oqan ozacxik ochmipue gmlaip jalc

2007-02-18 @ 15:00:14
URL: http://www.kciy.pbvo.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0